נוהל בקשה לדמי אבטלה למורי דרך כפי שהוסכם עם ביטוח לאומי

עידכון אחרון:   רביעי, 11/3/2020, בשעה 17:25

נוהל חדש זה הוכתב ע”י הביטוח הלאומי במיוחד לצורך תמיכה מיוחדת ומתן מענה מהיר למצוקת מורי הדרך, לאור המשבר הנוכחי בתחום התיירות.

מי זכאי לדמי אבטלה?

  • כל אדם זכאי לקבל דמי אבטלה בין הגילאים 18-67!
  • בני 67+ נא לייצור קשר עם סרחיו סלע 052-4338168 או סוניה גורין 054-5645975
  • מורה דרך שעבד כשכיר בסוכנות תיירות
  • מורה דרך שעבד כעצמאי (עוסק פטור או מורשה), וסיפק שירותי הוראת דרך לסוכנות תיירות, ואין בבעלותו “רכב אשכול”
  • מורה דרך שעבד כעצמאי (עוסק פטור או מורשה), וסיפק שירותי הוראת דרך ישירות לתיירים
    אין צורך במכתב פיטורין או במכתב הפסקת עבודה מסוכנויות הנסיעות!  ההצהרה המשותפת של מורשת דרך ומורה הדרך (ראו בהמשך הדף) משמשת כתחליף למכתבים אלה.
  • חשוב להבין את הדברים הבאים:
    1. תקופת אכשרה https://www.btl.gov.il/benefits/Unemployment/tnaiZakaut/Pages/hslmatacsra%201.4.13.aspx צברת תקופת אכשרה לפני תקופת האבטלה, כלומר היית מבוטח בביטוח אבטלה פרק הזמן הנדרש בחוק, ושולמו עבורך דמי ביטוח.תקופת האבטלה מתחילה ביום שבו נרשמת לראשונה בשירות התעסוקה.צברת תקופת אכשרה של לפחות 12 חודשי עבודה כשכיר (מעסיקך חייב בתשלום דמי ביטוח עבורך) מתוך 18 החודשים האחרונים לפני שנרשמת לראשונה בשירות התעסוקה. חודשי העבודה לא חייבים להיות רצופים ולא חייבים להיות ממעסיק אחד.בתקופת האכשרה ייכללו רק חודשי עבודה מגיל 18 עד גיל 67.חשוב לדעת, עבודה בחלק מהחודש נחשבת לחודש עבודה מלא. כלומר, אפילו יום עבודה אחד בחודש ייחשב לך כחודש עבודה. אם לא עבדת 12 חודשים, ניתן לכלול בתקופת האכשרה, בנוסף לחודשי העבודה שלך, את התקופות הבאות אם הן ב-18 החודשים האחרונים.
    2. תקופות שנכללות בתקופת האכשרה
      • חודשי עבודה 
      • ימי  חופשה וחג ששולם עבורם שכר (ימי פדיון חופשה ששולמו עקב ניתוק יחסי עובד מעביד, לא ייכללו בתקופת אכשרה)
      • ימי אבל
      • תקופת שירות סדיר – עד 6 חודשים
      • תקופת התנדבות בשירות  לאומי – עד 6 חודשים למי שסיים תקופת התנדבות של 24 חודשים לפחות, וכן למי שהתנדבה 6 חודשים לפחות ונישאה בתוך 30 ימים מיום שהפסיקה את השירות.
      • תקופת שירות בשירות לאומי – אזרחי – עד 6 חודשים למי שסיים תקופת שירות של 24 חודשים לפחות, וכן למי ששירתה 6 חודשים לפחות ונישאה בתוך 30 ימים מיום שהפסיקה את השירות.
      • תקופת שירות מילואים
      • תקופת מחלה ששולמו עבורה דמי מחלה
      • תקופה ששולמו עבורה דמי פגיעה בעבודה
      • תקופה ששולמו עבורה דמי לידה
      • תקופה ששולמה עבורה גמלה לשמירת היריון
      • שני החודשים ראשונים של חופשה ללא תשלום, שבהם המעסיק חייב לשלם את דמי הביטוח עבור העובד
      • תקופה ששולמה עבורה תשלום בשל אי-מתן הודעה מוקדמת על פיטורין, בכפוף לחוק הודעה מוקדמת (לכל היותר עד חודש ימים)

עבודה בחו”ל הנחשבת לתקופת אכשרה 

בעלי רכב אשכול שימו לב

נכון לעכשיו, מורה דרך שבבעלותו “רכב אשכול” זכאי לדמי אבטלה אך ורק עבור הימים בהם סיפק שירותי הוראת דרך לסוכנות תיירות (כעצמאי או כשכיר) ועבד בפועל על אוטובוס של סוכנות תיירות. ימים בהם לא עבד בפועל על אוטובוס של סוכנות תיירות אינם נספרים במניין ימי הזכאות לדמי אבטלה. אתם מוזמנים להיות בקשר עם גדי דהאן בכדי להתעדכן בנושא זה.

כדי להגיש בקשה לדמי אבטלה יש למלא את ההנחיות לפי הסדר הבא

  1. בשלב הראשון, ומוקדם ככל האפשר לאחר סיום הקבוצה האחרונה שהדרכת, יש להירשם כדורש עבודה בשירות התעסוקה:
    קראו את ההערות הבאות בעיון, ואז לחצו כאן כדי לעבור לאתר שירות התעסוקה והשלימו את השאלון.
    • חישוב וספירת ימי הזכאות לדמי אבטלה תעשה החל מהמועד בו נרשמתם כדורשי עבודה בשירות התעסוקה. זו הסיבה לכך שחשוב שהרישום בלשכת התעסוקה יעשה מוקדם ככל האפשר.
    • סיבת הפסקת העבודה היא “פיטורין” – ולא סיבות אחרות. אם כבר נרשמתם בלשכת התעסוקה כדורשי עבודה ורשמתם סיבה אחרת (חל”ת, סיום חוזה וכו’) – אל דאגה: בהתייצבות הראשונה לראיון בלשכת התעסוקה בקשו מהפקיד לתקן את סיבת הפסקת העבודה.
    • תחום העיסוק הוא “תיירות ומלונאות”, ואז בחרו “מדריך תיירות”.
    • ההרשמה באתר שירות התעסוקה עורכת כ-20 דקות, ומורכבת מכמה שלבים (פרטים אישיים, השכלה, וכו’). לגבי היסטוריה תעסוקתית – ציינו את כל מעסיקיכם בעבר איתם עבדתם כשכירים, ואם עבדתם גם כעצמאיים – ציינו את הלקוח האחרון שלכם (הסוכנות לה סיפקתם שירות הוראת דרך) בתור המעסיק האחרון. אין צורך לציין את כל הסוכנויות איתם עבדתם בעבר.
    • בסוף ההרשמה תתבקשו לקבוע מועד להתייצבות ראשונה בלשכת שירות התעסוקה הקרובה – יש להגיע פיזית ללשכת התעסוקה תוך שבועיים (14 יום) מהמועד בו נרשמתם כדורשי עבודה באתר. אם לא תתייצבו תוך שבועיים תאבדו את זכאותכם לדמי אבטלה בגין הימים שעברו בין ההרשמה לבין ההתייצבות פיזית בלשכה, וחבל.
  2. יש להכין את הטפסים הבאים לצורך הגשת הבקשה לדמי אבטלה:
    • תלושי שכר (אם עבדתם כמורה דרך שכיר בסוכנות תיירות, או כשכיר אצל כל מעסיק אחר) – הכינו את כל תלושי השכר שיש בידכם מה-18 חודשים שחלפו לפני ההרשמה כדורשי עבודה בשירות התעסוקה.
    • חשבוניות מס-קבלות (לעוסק מורשה) או קבלות (לעוסק פטור) –
      –  מורה דרך שסיפק שירותי הוראת דרך כעצמאי ללקוחות פרטיים (שאינם סוכנויות תיירות), ו/או לסוכנויות תיירות – הכינו עותק של כל החשבוניות מס-קבלות (לעוסק מורשה) ושל הקבלות (לעוסק פטור).
      –  שימו לב – מדובר רק במסמכים שהפקתם בגין הכנסות – לא כולל קבלות שהפקתם בגין החזרי הוצאות תפעול, נסיעות וכו’.
    • רשימה מסודרת של מספרי הקבלות ותאריכי ההדרכות – בטבלה המצורפת התייחסנו רק לכיצד להגיש את הקבלות, אנא הכינו טבלה נוספת שמרכזת את תלושי המשכורת לפי חודשים רלוונטים (המטרה היא לאפשר לפקידים בביטוח לאומי להבין יותר טוב ולסדר עבורם את גודש המסמכים שאנו מגישים להם!)
      –  של כל הקבוצות שהדרכתם לא כשכירים במהלך 12 החודשים שחלפו לפני ההרשמה כדורשי עבודה בשירות התעסוקה.
      –  אפשר להכין את הרשימה בכתב יד, ב-Word, ב-Excel או בכל דרך אחרת – אך שמרו את הקובץ כ-PDF כדי שתוכלו להגישו בקלות בעת הגשת הבקשה לדמי אבטלה.
      הנה דוגמה לרשימה תקינה:
  • טופס “הצהרה משותפת” של מורה הדרך ומורשת דרך – כדי לקבל מאיתנו את טופס ההצהרה עליכם לשלוח דוא”ל למייל avtalamoreshet@gmail.com :
    1. צרפו למייל צילום או סריקה של תעודת מורה הדרך שלכם שבתוקף
    2. ציינו את מספר הפלאפון שלכם
    3. ציינו את תאריך הפסקת העבודה (התאריך עליו הצהרתם בעת הרישום בלשכת התעסוקה כדורשי עבודה)
    4. ציינו את משך תקופת האבטלה הצפויה – כלומר מתי הקבוצה הבאה שלכם. אם אין לכם קבוצה מתוכננת ציינו “6 חודשים”.
    את טופס ההצהרה החתום על שמכם תקבלו במייל חוזר בתוך 2-3 ימים.
  • טופס 856 או טופס 857 –
    –  מורה דרך שסיפק שירותי הוראת דרך כעצמאי לסוכנויות תיירות (כלומר עוסק מורשה שהפיק חשבוניות מס-קבלה או עוסק פטור שהפיק קבלות) – בקשו מכל הסוכנויות איתן עבדתם להפיק עבורכם את אחד משני הטפסים האלה (שהם טפסי דיווח לרשויות המס אודות עבודתכם, ובאמצעותם הם מדווחים ניכוי מס במקור, דמי ביטוח לאומי, ודמי בריאות בגינכם).
    –  מבחינת הביטוח הלאומי, גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה אמורים להשיג ולהגיש טופס 856 או 857 מכל הסוכנויות איתן עבדו, ולפי החוק, חובתן של הסוכנויות לספק לכם את הטפסים.
    –  הערה חשובה: במידה וסוכנויות לא מסכימות להעביר לכם טפסי 856 / 857 (כפי שמשתמע ממכתבו של מר יוסי פתאל), ניתן להגיש את הבקשה ללא טפסים אלה!
    הנהלת המוסד לביטוח לאומי מודעת לנושא, ותטפל מול הסוכנויות בהשלמת הטפסים (המהווים אישור מהלקוח שאכן סיפקתם שירותי הוראת דרך). מורשת דרך תודיע באמצעות עורכי דינה לכל המעסיקים על חובתם לספק את הטפסים, ואולם, הליך משפטי זה לא יעכב את קבלת דמי האבטלה – וזה מה שחשוב לכולנו בשלב זה.

שימו לב – במהלך תקופת הזכאות לדמי האבטלה:

  • עליכם להיות זמינים להצעות עבודה משירות התעסוקה, ולהגיע ללשכת שירות התעסוקה בתדירות ובמועדים שיקבעו לכם, בדיוק כמו כל דורש עבודה אחר.
  • אם במהלך תקופת הזכאות לדמי האבטלה תקבלו הצעת עבודה מזדמנת ותבצעו אותה:
    –  חובתכם להודיע על תאריכי ההדרכה (בהם למעשה אינכם מובטלים) ללשכת התעסוקה – והם ירשמו את ימי ההדרכה האלה כימים בגינם אינכם זכאים לדמי אבטלה.
    –  אחרי סיום “עבודה מזדמנת” שבוצעה במהלך תקופת האבטלה, אתם ממשיכים לקבל דמי אבטלה כרגיל, בניכוי מספר הימים בהם עבדתם.
    –  אין מה לדאוג לגבי “ריסוק” ממוצע ההכנסות שלכם:  ביטוח לאומי לא מבצע חישוב מחדש של זכאותכם, אלא ממשיך לשלם דמי אבטלה לפי התעריף שנקבע עבורכם בעת הגשת הבקשה לדמי אבטלה.
    –  בשורה התחתונה, אם אתם מצליחים להשיג הדרכה במהלך התקופה בה אתם מקבלים דמי אבטלה, שווה לכם לקחת את הקבוצה, משום שדמי האבטלה שתקבלו פר יום נמוכים מהשכר היומי הממוצע של מורה הדרך.

מורי דרך דוברי שפות זרות המתקשים לבצע הליך זה

אתם מוזמנים יכולים לפנות למורשת דרך במייל avtalamoreshet@gmail.com, ואנו נקשר אתכם עם מורי דרך שהסכימו להתנדב ולסייע לחבריהם בהגשת הבקשה לדמי אבטלה.

כמו כן, אנו מתרגמים כרגע את ההנחיות לעוד שפות – מי שיכול ורוצה לעזור בתרגום נא לפנות בטלפון אל יוני שפירא 052-3675943 – בנושא זה בלבד!

אנו כאן לכל שאלה (לחצו לשליחת מייל, או שלחו ל:  avtalamoreshet@gmail.com).

Item added to cart.
0 items - 0.00